Primetime

Det var ett tag sedan jag senast satte mina tankar på pränt i denna blogg, och så är det ibland. En tänkbar anledning är att jag funnit ett nytt sätt att nå världen: Twitter. Men inlägget ska inte handla om Twitter, utan om något helt annat, nämligen TV.

I helgen som precis passerat gjorde jag och min sambo äntligen slag i saken och införskaffade en ny TV. Det var på tiden, milt uttryckt, och tack vare Peter Antoines arbetsgivare i Norrköping blev drömmen om ny apparatur verklighet. Ni kan därför förstå att jag med stor förväntan såg fram emot helgens primetime-utbud och hur min nya TV skulle föra det till nya höjder. Men dessvärre har jag inte känt mig så lurad sedan jag första gången fick höra att tomten inte finns.

Namnet, eller uttrycket om man så vill, primetime antyder att det är den bästa tiden för att sända ett program, och därför kan man tycka att konkurrensen om tittarnas gunst just då borde vara som hårdast. Men något har gått hemskt fel. SVT har Dansbandskampen, TV4 har Idol och Körslaget. Det rör sig helt klart om en TV-kartell. I finanskrisens kölvatten är det begripligt att även TV-industrin drabbas, och måste göra besparingar. Men att erbjuda pensionärsnöjen direktsänt på bästa sändningstid, från Strängnäs av alla ställen, får det inte alla er som betalar TV-licens att känna er smutsiga? Personligen känner jag att till och med Nordkoreas statstelevision erbjuder mer spännande underhållning. Dessutom tror jag Kims undersåtar slipper betala TV-licensen. Kort sagt, en snigel på ögat låter mindre skrämmande än en timmes dansbandskamp.

TV4 har åtminstone gjort ett ärligt försök att ge folket vad folket vill ha. På lördag- och söndagkvällar bjuds det på högklassig La Liga. Tackkorten tills TV4:S programdirektör kan dockvänta lite till. Fotboll måste sändas live, det är mer självklart än att solen går upp på morgnarna. TV4 har således inget annat val än att fylla den bästa TV-tiden, lördagkvällen, med den bästa underhållningen, fotboll. Men tro inte att de nöjer sig med visa matcherna, de ska naturligtvis genom reklam mjölka ut så mycket pengar de bara kan. Och har det varit finanskris, så har det, och då räcker det inte att sälja reklamplatser på en banner som tar upp halva bilden under 90 minuter. Nej, då tar man dessutom och fyller en 15 minuters halvtidspaus med 16 minuters reklam, så att tittarna i VARJE match missar andra halvlekens först minut. Huruvida detta beror på snålhet eller inkompetens lär dock allmänheten aldrig få veta, för fyrans tittarombudsman vägrar svara på den frågan.

Vad säger ni, kära läsare? Sviker TV-kanalerna oss varje helg? Medan ni funderar ska ni få ett visdomsord att fundera på:

"Television has proved that people will look at anything rather than each other"
- Ann Landers


//Rocky

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Ni har i alla fall en snygg tv! Reklam är helt värdelöst. Värre är ju när tv4 har avbrott på filmer i 20 minuter och sänder nyheterna.

Postat av: Maria

Så länge jag får se Mammas pojkar och Paris Hiltons British best friend så kan jag leva med det mesta =)

Hoppas f.ö på en snabb utveckling av voddler!

2009-11-09 @ 12:11:56
URL: http://twitter.com/MariaSämgård
Postat av: PapiRagg

Helt rätt, Jag gillar oxå reklam eller......

2009-11-09 @ 17:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback